Tot ce trebuie să știi despre lansările Dacia: ce-ți pregătește constructorul de la Mioveni
Dacia e un producător auto care se află într-un punct de cotitură. Renault, compania-mamă, are planuri mari în zona electrificării gamei, iar constructorul autohton trebuie să țină pasul. Pentru producătorul de la Mioveni urmează câțiva ani definitorii.
Dacia a fost percepută mereu ca un producător ce nu se abate de la strategie. Aduce pe piață modele ieftine, accesibile oricui și, spun criticii, cu puține dotări de ultimă generație. Mulți clienți, însă, sunt de părere că oferă fix ce trebuie pentru banii pe care-i cere pe modelele sale. Nici nu trebuie să te aștepți la sisteme high tech atunci când vrei să-ți cumperi unul dintre modele.
E o marcă relevantă pe piața europeană și nu numai, iar grație tehnologiilor aduse de francezi și pe modelele mărcii autohtone (mai târziu, e drept, dar se întâmplă) a reușit să se păstreze în grațiile clienților.
Doar că industria auto e într-o continuă transformare, iar Dacia trebuie să țină pasul.
Dacia virează spre elegant
Până să afli de lansările pregătite în următorii ani, e de remarcat direcția pe care constructorul autohton deja o trasează. A lansat deja noile modele Logan 3, Sandero 3 și Sandero Stepway. Din prima poți observa liniile mai elegante și elementele de design împrumutate de la mărcile francezilor de la Renault, cum ar fi Clio.
Farurile au semnătura specifică în formă de Y, pe care o s-o tot observi de aici încolo pe tot ce va fi lansat. Noile modele sunt mai robuste, mai elegante și chiar mai late – adică stau mai bine pe șosea și le simți mai sigure. Tehnologiile de la Renault, cum spuneam, au început să vină și pe noile modele.
Mai bine mai târziu decât niciodată.
Tripla lansare a marcat clar începutul unei alte abordări. Odată cu a treia generație a modelelor amintite, Dacia a intrat într-o nouă eră. A renunțat la platforma pe care Renault a lansat-o în 1998 și a trecut la CMF-B, adică cea utilizată deja pe versiunea Clio. Asta înseamnă că vom vedea în viitor, mai mult ca sigur, și mașini hibrid vândute sub marca Dacia.
Începutul e marcat chiar de o electrică. E vorba de modelul Spring, care e produs în China și care ar trebui să ajungă la primii clienți din România în toamna lui 2021.
Dincolo de aceste lansări, însă, constructorul autohton are pregătite multe surprize. Startul se dă chiar în această vară.
Duster varianta facelift
Pentru sfârșitul lunii iunie, Dacia a pregătit lansarea unei versiuni Duster facelift. E vorba de o variantă îmbunătățită, care are rolul de a-i ține pe fanii mărcii concentrați pe acest model, care nu va primi noua versiune mai devreme de 2024.
Varianta facelift are, evident, elemente în plus față de actuala generație a SUV-ului produs și la Mioveni, dar nu te aștepta la ceva spectaculos. Sigur, dacă te afli acum în căutarea unui Duster, varianta facelift e mai potrivită. Dar dacă mai poți aștepta câțiva ani, ar fi bine să-ți concentrezi atenția pe Duster 3, despre care voi vorbi imediat.
Varianta facelift a Duster 2, așadar, vine în această vară, iar constructorul promite aceleași blocuri optice față și spate asemănătoare celor existente în prezent pe Logan, Sandero sau Spring (cele cu semnătura Y).
Micul SUV de clasă B va beneficia, de asemenea, de o grilă mai impunătoare a radiatorului, fapt ce va genera și o ușoară coborâre a bării de protecție. Schimbările se vor manifesta strict în zonele elementelor din plastic ale caroseriei, fără a fi implicate și suprafețele metalice.
Cât despre interior, sunt câteva îmbunătățiri. Nu-i mult, dar poate fi ce trebuie. Pe bord se va regăsi noul sistem multimedia, disponibil pe noile Logan și Sandero. Și cam atât. Pe partea tehnică, însă, varianta facelift a Duster va fi dotată cu transmisie cu dublu ambreiaj. Transmisia EDC revine, practic, pe modelele Duster.
Sistemul hibrid nu se va regăsi pe această nouă variantă. Va fi introdus, cel mai probabil, pe modelul pregătit pentru 2024.
Înlocuitor pentru MCV?
Inițial, se zvonea că Dacia va veni în 2021 și cu un înlocuitor pentru modelele Lodgy și Logan MCV. Se pare, însă, că planurile au fost abandonate pentru moment, din moment ce cererea pentru vehicule comerciale pare să fie acoperită, cel puțin la nivel european, de producători mai bine ancorați în această zonă.
Reprezentanții Dacia nu se fereau, însă, să confirme faptul că Dokker e deja istorie. Iar strategia pare simplă: Renault are vehicule comerciale, n-ar mai fi loc și de ceva de la marca autohtonă, pentru că ar însemna canibalizare.
„Pentru Dacia e o alegere fără vehicule comerciale. Dacia se va concentra pe autoturisme, Renault va crește partea de vehicule comerciale”, spunea recent noul director al Dacia, Mihai Bordeanu.
Planul stă în picioare dacă te uiți în gama Renault pe această zonă. Francezii au în portofoliu modele comerciale/utilitare ca Trafic Furgon, Express Van și Master.
Dacia Duster 3
Probabil cea mai așteptată lansare rămâne cea preconizată pentru anul 2024: a treia generație a SUV-ului care a propulsat vânzările constructorului de la Mioveni – Duster 3.
Presa franceză specula recent că a treia generație Dacia Duster va ajunge pe piață în 2024 și va semăna puternic cu Bigster, conceptul prezentat recent. Va fi ca un frate mai mic pentru acest model, care urmează să fie lansat un an mai târziu.
Denumit intern P1310, SUV-ul Dacia Duster 3 va asamblat pe platforma CMF-B a grupului Renault, adică cea pe care se fac cele mai noi modele Logan și Sandero. Duster 3 ar putea veni în variantă hibridă sau chiar va fi un hibrid cu încărcare la priză. E complicat să mai ții prețul atât de jos în acest ultim scenariu, dar constructorul poate găsi o soluție.
Model-teaser
În privința designului, viitorul Duster 3 va împărți majoritatea caracteristicilor cu Bigster. De altfel, informațiile aflate de jurnaliștii francezi până în prezent sugerează faptul că, având aceeași bază tehnologică (CMF-B) – în cazul Bigster cu o extindere mai mare a consolei din spate (la fel ca în cazul Sandero – Logan), o parte frontală aproape identică și aceleași echipamente de comandă și control, ambele viitoare SUV-uri Dacia vor semăna izbitor.
Spuneam, mai sus, că Duster e un model iconic al Dacia, așa că e logic de ce se pregătește și al treilea capitol al poveștii. Iată și cifrele care confirmă asta.
Primul Duster a fost lansat în 2010 și s-a impus extrem de bine pe piață. A fost la acea vreme și este și acum un model extrem de accesibil, iar Renault a prevăzut direcția în care se va duce piața. Astăzi, segmentul a crescut puternic și toți marii producători și-au dat seama că există cerere pentru modele SUV și crossover. Așa a intrat și Ford în joc – cu modelele Puma și EcoSport.
Reprezentanții Renault susțin că, anul trecut, Duster a fost pe primul loc în primele trei trimestre și a fost detronat abia în ultimele trei luni ale lui 2019 de Renault Captur. Modelul Duster a atins cel de-al patrulea an consecutiv de creştere şi a depăşit inclusiv modelul T-Roc de la Volkswagen.
”Marele” Bigster, surpriza constructorului de la Mioveni
Apariția Duster 3 va fi, de fapt, un teaser pentru modelul Bigster. Prezenta deja în varianta concept, ar putea fi lovitura dată de constructorul autohton pe segmentul SUV-urilor de mari dimensiuni. Dacă ceea ce am văzut în varianta concept va rămâne și pe varianta de serie, atunci Bigster va avea dimensiuni generoase, 7 locuri și va semăna puternic cu vehiculele din gama Rover.
Mare și (electric?)
Bigster a fost prezentat ca un model cu 4,6 metri lungime, despre care se spune că va fi robust, spațios și “adaptat pentru escapadele în aer liber”.
Acest SUV prefigurează soluția propusă de Dacia pentru un vehicul de segment C accesibil la prețul unui model din segmentul inferior.
„Conceptul Dacia Bigster exprimă viitoarea evoluție a mărcii. Este un vehicul care oferă ceea ce este esențial, evocând spiritul de aventură și aducând în plus o tușă „cool”. Bigster este dovada faptului că un vehicul accesibil poate fi și atractiv. Noi, cei de la Dacia, credem acest lucru iar dovada este conceptul prezentat azi.”
Alejandro Mesonero-Romanos, Director de Design Dacia
Conceptul Bigster poate fi echipat cu motorizări alternative și hibride, iar compania sugera că nu va înlocui Duster. Cel puțin pentru moment. Bigster e parte din planul de dezvoltare al noii unități de business Dacia-Lada. Francezii au cumpărat marca rusească în 2017.
Noua entitate va fi responsabilă de dezvoltarea modelului de serie prefigurat de Bigster, dar și a unei noi game de modele Dacia.
Dacia are, așadar, cu ce surprinde în următorii ani. Accentul va fi pus, evident, pe modele electrice, iar dacă ele sunt mari și puternice, așa cum se cere acum în piață, cu atât mai bine.